Spring naar inhoud

Sociale netwerken veranderen rol makelaar

23/05/2010
Afdrukken E-mail
Sociale netwerken breken definitief door in de makelaardij. Nu al gebruikt 8 van de 10 kopers hun sociale netwerk om vrienden en familie op een leuke manier te informeren over de aanstaande verhuizing. Sinds kort is het voor de verkoper mogelijk zijn of haar sociale netwerk (bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn, Facebook) in te zetten om een huis sneller te verkopen. Klanten van makelaarsorganisatie Hypodomus kunnen namelijk via de interactieve website KijkMijnHuis.nl met één druk op de knop hun vriendenkring en familie vragen mee te helpen bij de verkoop van hun huis. Dit is allemaal op een vrijblijvende, kosteloze en vooral laagdrempelige manier. Op eenvoudige wijze kunnen verkopers zo honderden mensen informeren over hun huis. Voor een maximaal rendement kan de verkoper daarnaast actieve begeleiding krijgen van een Hypodomus makelaar.

Uit onderzoek blijkt dat ruim 70% van de kopers uit de regio komt en de overige 30% van daarbuiten. Met de inzet van sociale netwerken worden beide doelgroepen op een eenvoudige maar persoonlijke manier bereikt. Daarmee nemen sociale netwerken, naast de populaire huizensites, een steeds belangrijker plaats in bij de verkoop van een huis. Deze directe manier om het huis te promoten zorgt voor een hogere attentiewaarde zo blijkt uit onderzoek onder de eigen klanten van Hypodomus die een voorproefje mochten nemen. ‘Opvallend was dat zowel de jongere als de wat oudere klant maar al te graag zijn sociale netwerk inzet om zijn/haar huis te verkopen’,aldus Kees van de Kerk, marketingdirecteur van Hypodomus. ‘De huizenverkoper kan bovendien de vriend of kennis die het huis de meeste keren doorstuurt belonen. Omdat van iedereen in het netwerk zichtbaar is hoe vaak het huis is doorgestuurd, ontstaat een kleine competitie. De verkoper kan zelf bepalen welke beloning daar tegenover staat en dat maakt het allemaal extra leuk’, aldus Kees.

Nu naast de huizensites ook het directe sociale netwerk van de verkoper wordt ingeschakeld verandert de rol van makelaar steeds duidelijker. Het aanbieden van het huis en de zoekfunctie staan niet meer centraal.  De makelaar wordt vertrouwenspersoon en persoonlijke begeleider van kopers en verkopers. Bij de verkoop van een huis komen bouwkundige, financiële en juridische vragen aan de orde, maar in het verkooptraject kan de informatiefunctie van de makelaar gescheiden worden van de adviesfunctie. De klant helpt mee een koper te vinden en de (kopend) makelaar komt er vooral bij om de best mogelijke deal te maken.

Bron: Eufin http://ow.ly/1OPuH

2 reacties leave one →
  1. 23/05/2010 21:57

    Kom as donderdag naar de workshop Sociaal Netwerken met het Thema LinkedIN. Hoe zet je jouw netwerk in voor je bedrijf?

    Kijk op onze website voor meer info

  2. 02/12/2010 15:57

    Er is net een nieuw initiatief gestart: http://www.mijnwoonportaal.nl dat dit gemakkelijk er gratis maakt. Het is een soort social media verspreidings-motor die goed werkt. Je zet je huis er simpel op en deze wordt automatisch aan Twitter, facebook etc toegevoegd. Het verschil in de benadering is dat de website zelf een pagina met je huis publiceert die gewoon blijft staan, itt die nadere initiatieven die alleen Tweeten. Tweets en upates zijn namelijk zeer vluchtig en hebben een heel beperkt bereik. Primair doel van MijnWoonportaal.nl is dan ook Google zichtbaarheid van je huis op pagina 1.

    Doe gerust mee op mijnwoonportaal.nl

Plaats een reactie